דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חזון שווה המון 

מאת    [ 08/04/2006 ]

מילים במאמר: 610   [ נצפה 5957 פעמים ]

בכל מסמך רשמי של חברה בינלאומית המכבדת את עצמה, ניתן למצוא בדר"כ שני מושגים חשובים:

1. חזון (Vision)
2. הצהרת משימה (Mission Statement)

חזון, בראייה הפרגמאטית העסקית, הינו עניין חשוב אולם נמדד בתוצאותיו, ולכן מכיל הן את משאת הנפש והן את יעד-העל המעשי.

המסר החשוב שבחלוקה לחזון ולהצהרת משימה, הינו שחזון אכן שווה המון - ובתנאי שגזרנו ממנו באותה הנשימה גם את המדד המרכזי ליישומו. לעיתים אנו עושים את זה בכוונה ובידיעה, ולעיתים מבלי דעת. ה"חולמים" שבינינו - לא עושים זאת בכלל.

ההבדלים ניכרים בדיוק, המהירות והמיקוד שבמסלול להשגת החזון. המדד אינו בהכרח השגתו, אלא השגתה של הצהרת המשימה, המתעדכנת מדי פעם ומקדמת אותנו שלב אחר שלב למימוש חזוננו.

הצהרת המשימה, מוגדרת ע"י יועצים אמריקאים - מולדת המושג Mission Statement - כמשימה מרכזית, תכלית (purpose ), הסיבה לקיומינו[1]. על הצהרת המשימה להבהיר במספר משפטים מי אנחנו, מה ואיך אנו עושים ולאיזו מטרה[2].

חזון קשור קשר הדוק ובלתי אמצעי למנהיגות. שמעון פרס אמר פעם לרובין שארמה (הנזיר שמכר את הפרארי), שמנהיגות, פירושה "לחיות עבור משהו גדול מעצמך". חזון הוא משהו גדול מעצמך, ומנהיג/ה נמדד/ת לכן בחזונו/ה, בהצהרת המשימה שלו/ה, ביישומה וביצירת הצהרות משימה נוספות ומתקדמות יותר לאורך הדרך. מבחינה זו - שמעון פרס יכול להוות מודל למנהיגות וחזון הן בתקומתם והן בכישלונם. היכן שבהתאם לחזונו (מזרח תיכון חדש, למשל) קבע הצהרת משימה (מרכז פרס לשלום, למשל - שגם לו יש חזון והצהרת משימה משלו) - שם הצליח להוביל מהלכים אל מעבר לאופק המחשבה והדמיון של כולנו. במקומות בהם לכאורה לא קבע לו חזון והצהרת משימה תואמת (במיצוב הפוליטי שלו, למשל - שנראה כאילו התייחס אליו ברמות נמוכות יותר של כלים ומטרות) - שם נכשל, בעיקר בדימוי הציבורי שנוצר לו בגינם. חשוב לכולנו לזכור, כי חזון ללא מנהיגות שתוביל אותו, נשאר מילה ריקה.

מי שרואה את עצמו/ה כמנהיג/ה (בקטן או בגדול...), נוטל/ת עליו/ה ליצור, לעצב ולהוביל את החזון, גם אם אותו חזון מבטא שאיפת לב, משאת נפש ואידיאל קבוצתי.

איך מגבשים חזון?

בבואנו לגבש חזון, חשוב שנדע שחזון הוא בעצם מציאות חזויה. הכלי ה"פרימיטיבי" והבסיסי ביותר שניתן להשתמש בו, הוא מכתב שאנו כותבים אל עצמנו מהעתיד, ובו אנו מספרים לעצמנו - לאדם, לקבוצה או לארגון של היום, על חיינו באותו הווה עתידי שהגדרנו כרחוק דיו על מנת להציב בו את החזון. נניח - מכתב ממני בשנת 2020, המספר לי היום (2006) על חיי בהווה (של 2020).

חשוב מאוד שהחזון יכלול בתוכו רב ממדיות מתבקשת: אנושית, סביבתית, איכותית, כלכלית, עסקית, משפחתית, לאומית/ביטחונית, מעמדית וכיו"ב. על מנת להבין את אותה רב ממדיות, והיות וגם חזון של חברה מורכב למעשה מחזונם של א/נשים, כדאי להדפיס ולהציב מול עינינו את "מעגל החיים של האדם השלם" מבית LMI[3] .

החזון מכיל את החלומות, הנטיות ושאיפות הלב שלנו, כמו גם את מה שאנו חוזים כהתפתחות עתידית ורצויה של הסביבה בה אנו מתקיימים כארגון או כפרט, ושלנו בתוכה. החזון כולל גם את שאיפות המובילות וההנהגה שלנו, שכן אם לא נגדיר את ההווה העתידי שלנו, תיאור ציורי ומפורט, כמובילות ומובילים בתחומינו - איך נדע לאן ללכת? איך נגיע לשם?

חשוב לזכור שהחזון אינו עומד בפני עצמו אלא הוא חלק מהאסטרטגיה הכוללת שלנו לארגון או לחיים. חלקו ה"חזוני" הוא האידיאל העתידי, חלקו המעשי הוא הצהרת המשימה - ורק אחריו באה התכנית האסטרטגית, שהיא המדיניות והדרך בה אנו מגיעים למימוש הצהרת המשימה שלנו, ובלעדיה לא ניתן לתכנון ולבצע את תכנית העבודה הפרטנית.

לסיכום אומר, שעל מנת שחזון יהיה כוכב הצפון לפיו ננווט את דרכינו להצלחה והישגים גדולים, עליו לצמוח מהמציאות הקיימת, להציב את עצמו מרחק מה מעבר לאופק ולטווח הראות העכשווית שלנו, עליו להכיל את הצהרת המשימה, ממנה אנו מייצרים את הדרך (=האסטרטגיה), והחשוב ביותר - על החזון והצהרת המשימה להיות ברורים על מנת שכו-לם יבינו אותם ויוכלו להזדהות, להפנים ולצעוד לאורם!

בהצלחה!

---------

תרשים - חזון-אסטרטגיה-טקטיקה - http://www.hbh.co.il/article_page.asp?id=15&scid=61
הערות לגוף הטקסט:
1. http://www.tgci.com/magazine/98fall/mission.asp
2. http://www.idealist.org/if/idealist/en/FAQ/QuestionViewer/default?section=03&item=21
3. http://www.nihul.org/Haadam.htm

הכותבת היא יועצת שיווק ואסטרטגיה, מאמנת אישית, פובלציסטית, מרצה, פעילה חברתית, ובעלת האתר http://www.hbh.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב